Există în cultura social – politică și administrativă a României cultul personalității și al personajelor providențiale.
Acel personaj care trebuie să vină să ne scoată din pacostea smolită în care ne afundam. Și acea pacoste se numește politica, în al cărui siaj stau, de cele mai multe ori, orice metehne mai puțin meritocrația – nepotisme, corupție, habarnism, lipsa de profesionalism, agende ascunse, analfabetism.
E suficient să ne uităm acum înspre ceea ce numim generic STAT. Trebuie să recunoaștem, nivelul a scăzut atât de mult, că prin unele birouri de la Guvern și Parlament se duce dorul limbii române curate, scrise corect gramatical. Cât privește performanța – la acest capitol nu se mai trag bilete la Loto demult.
Dar să revenim. Culmea e ca acel personaj providențial vine tot din zona politică. Și, ținând cont de faptul că la noi calitatea politicii și a administrației este pe tobogan, cred ca e just să spunem că nici providența nu mai este atat de generoasă și surprinzătoare cum a fost odată. Lozul câștigător nu mai are scris numele unor personaje care să aibă idei constructive și o viziune coerentă. Stiti voi, proiecte pe termen mediu și/sau lung menite să rezolve probleme, nu să încurce și mai mult nodurile deja putrede. Proiecte care să creeze poduri, nu să suprapună funcții și structuri.
Ministerul Mediului a anunțat o nouă reorganizare a instituțiilor din subordine. Una care, ni se spune pe surse, nu va semăna cu nicio altă modificare structurala din ultimii 30 de ani (sic!).
Proiectul de ordonanță de urgență anunțat zilele acestea de MMAP a mai circulat si anul trecut în noiembrie si a creat valuri în societatea civilă și birourile instiuțiilor din subordinea ministerului. Varianta propusă acum e doar o reșapare a celei din toamnă.
Proiectul propune crearea a două super structuri:
- Garda Națională de Mediu Ape și Păduri – care se va forma prin reorganizarea Gărzii Naționale Forestiere și a Gărzii Naționale de Mediu. Această strucură va prelua activitatea de inspecție a apelor de la Administrația Națională Apele Române.
- Agenția Națională penru Mediu și Arii Protejate – care va prelua atribuțiile Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate și ale Agenției Naționale pentru Protecția Mediului
De ce vrea ministerul această super reorganizare? Aflăm în paragraful doi al OUG-ului:
„Având în vedere faptul că neluarea de urgenţă a unor măsuri de îmbunătăţire a activităţii de implementare, monitorizare și control în domeniul mediului, apelor și pădurilor ar duce la blocarea -activității în cadrul unor instituții din domeniul mediului, apelor și pădurilor (…)”
Deci, este o urgență?! Urgența de a rezolva situația dramatică în care se află sectorul?! Este vorba despre o rezolvare sau de o adâncire a problemelor? Cel mai probabil răspunsurile ar putea să vină singure, dacă facem o foarte simplă radiografie a instituțiilor care se vor a fi reorganizate și comasate.
O radiografie care va arăta efectele interferențelor politice. Aceeași politică dusă de oameni care susțin că vor acum să îmbunătățească activitatea structurilor pe care tot ei le-au pus pe butuci.
O reorganizare pentru interesul public, desigur!
Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate – a fost o entitae inventată în Guvernul Dăncilă, construită fără niciun fel de evaluare a administratorilor de Arii Naturale Protejate. Off the record – a fost un pumn dat în gura ONG-urilor, mult prea vocale. Nu a fost vorba despre evaluare și performanță în adminisrarea ariilor protejate, nu! A fost vorba de bani și centralizarea banilor.
ANANP a fost inventată, dar nu a fost bugetată pe măsură și nici populată cu suficienți oameni profesioniști. O mână de indivizi care s-au trezit că trebuie să administreze la nivel național ariile protejate. Cum? Nimeni nu a știut și nici acum nu știe. O barcă aruncată la apă cu niște folii de plastic în loc de vele, metaforic vorbind, care să gestioneze planurile de management cu sute de milioane de euro. Dar, poate chiar de asta ANANP a și fost înființată această structură.
Mai mult decât atât. Atunci când unii directori au încercat să-și facă treaba și au intrat în conflict cu Romsilva de exemplu au fost scoși pe ușa din dos a instituției. Nota bene, RNP Romsilva nu a pierdut administrarea Parcurilor Naționale și Naturale. Chiar și-n situația în care un parc precum Semenic Cheile Carașului care nu avea un plan de management aprobat legal.
Unul dintre directori mi-a și spus la vreme respectivă.
„Așa-i în politică, Andrei!”
Administrația Națională Apele Române – altă structură menținută pe bani grei, pierduți pe cursuri de ape și taluzuri, populată de personaje care au ajuns să fie vânate de jurnaliști nu pentru calitățile profesionale, dar pentru că fac cele mai bune cafele, ascut creioane și scriu frumos călăreții la conferințele de presă.
Nu mai amintesc despre directorii vizitați de procurorii DNA la ora 6 dimineața. Pesemne, auziseră și ei de cafelele bune, servite mai ales pe la baronii locali.
C-așa-i în politică!
Agenția Națională pentru Protecția Mediului – o entitate care eliberează autorizații pe baza promisiunilor agenților economici că respectă legea și cu o conducere, numită politic desigur, care nu poate răspunde întrebărilor jurnaliștilor decât dacă e ajutată de un prieten. Ca la Robingo, dar fără Brenciu.
C-așa-i în politică!
Garda Forestieră Națională – o instituție anunțată cu fast ca fiind vârf de lance în lupta împotriva tăirilor ilegale. În realitate a fost boicotată din interior, de exact aceiași oameni /politicieni care aruncau cu confetii la evenimentul de lansare.
Instituția stă de luni bune cu zeci de posturi blocate, nu e finanțată corespunzător, nu are suficienți inspectori în teren, este parțial blocată de lipsa de viziune a unei conduceri instabile. Ah, și să nu uit, de câteva luni Garda Forestieră Națională nu are un inspector general. Ce rost are?
C-așa-i în politică!
Garda Națională de Mediu – boicotată grav din interior, instituția supraviețuiește prin câteva vlăstare care au supraviețuit ici colo, în teritoriu și-n București. Ministerul Mediului a anunțat o luptă dură (sic!) împotriva celor care nu respectă mediul, dar uită să populeze echipele de comisari cu profesioniști. Să le ofere sprijin financiar și administrativ. Știți voi, oamenii aceia care chiar știu din mizeriile ascunse sub preș tot de baronii locali mufați tot la politică.
Cea mai frumoasă poveste cu garda de mediu a fost cea legată de angajările unor personaje din Poliția Locală și/sau foști milițieni pe posturi de control. Au „distrus” mafia gunoaielor, prieteni, vă spun! Nu mai amintesc despre scandalurile de corupție în care au fost implicați comisari menținuți în funcții de conducere de niște gulere albe.
Aceleași gulere albe care vânează comisarii care vânează pe bune poluatorii, care la rândul se întâlnesc pe holurile Parlamentului cu senatorii și deputații care stau la cafele cu gulerele albe care vânează comisarii. Un cerc vicios amețior. Nu-i așa?
C-așa-i în politică!
Și mă întorc la paragraful doi al OUG-ului abia lansat la apă. Se vorbește despre o eventuală blocare și de o maxima urgență pentru avizare!
Domnilor de la MMAP, nu știu în ce an din calendar se află instituția, dar activitatea este deja blocată, urmare a efectelor unor politici proaste atât în zona de resurse umane cât și pe partea de administrare și finanțe.
Dar, hei, aveți o idee genială! Ce-ar fi să înființați niște suprastrucuri? O să rezolvați în felul acesta problemele urgente pe care le are România la capitolul mediu.
C-așa-i în politică! Mai întâi tăiați cu foarfeca și apoi măsurați.
Imagine reprezentativă - design by Freepick