Zilele acestea în comisiile din Parlament se dezbate noul proiect de Cod Silvic. Unul dintre subiectele care au aprins spiritele în cadrul acestor discuții a fost confiscarea mijloacelor de transport în cazul furtului de lemn și modalitatea în care această măsură ar descuraja transportul de lemn fără proveniență.
Deși simpla confiscare poate părea o soluție simplă, realitatea arată că procedurile sunt destul de greoaie și pe de o parte se izbesc de chestiunea disponibilizării și a depozitării vehiculelor confiscate, dar și de atitudinea magistraților care, de cele mai multe ori, nu văd pericolul social al faptei și returnează camioanele confiscate de Poliție și Garda Forestieră.
Realitatea din teren arată că, în timp ce la București vocile pro și contra măsurii de confiscare se adâncesc în dezbateri, pădurile de stat pleacă pe sub nasul camerelor de supraveghere în camioane care fac transporturi multiple și cu șoferi care acoperă numerele de înmatriculare pentru a nu fi detectate de sistemele de supraveghere.
Mureș este unul dintre județele care se confruntă cu o astfel de presiune crescândă asupra fodnului forestier. O presiune care vine din partea unor agenți economici suspectați că fac transporturi cu lemn fără proveniență legală.
Sistemul de supraveghere instalat pe drumurile forestiere a descoperit un modus operandi care dezvăluie faptul că unii agenți economici pur și simplu nu au teama de repercusiuni.
În ulimele luni, transporturi suspecte au fost surprinse de camerele video instalate de silvicultori tocmai pentru a preveni furtul de lemn și pentru a sprijini demersurile în cercetările din dosarele penale.
Mai multe sesizări și plângeri au fost înaintate IPJ Mureș încă din toamna anului trecut, anchetele sunt în desfășurare. La fel sunt și transporturile suspecte. Imaginile recente arată că unii agenți economici, care transportă bușteni, folosesc tehnici multiple pentru a împiedica sistemul video să detecteze plăcuțele de înmatriculare ale camioanelor cu lemn.
Silvicultorii spun că în unele cazuri sunt folosiți antemergători – camionete sau mașini 4×4 care circulă în fața camioanelor încărcate cu lemn. Autoturismele accelerează în dreptul aparatelor video pentru a ridica praful de pe drumul forestier în așa fel încât numărul de înmatriculare al camionului să nu fie identificat de sistemul LPR (License Plate Recognition) al camerelor de supraveghere.
În alte cazuri imaginile arată cum camionete care se află pe drum merg în tandem cu camioanele pline cu bușteni. Exact în dreptul camerelor video, fără să existe vreo avarie, camioanele încetinesc și par că vor să blocheze câmpul vizual al sistemului video, care nu mai poate identifica numerele de înmatriculare ale mașinilor care coboară de la pădure.
Surse din cadrul silviculorilor au explicat că în lipsa unor antemergători, șoferii accelerează la maxim în dreptul sistemului de supraveghere. Efectul căutat este același – praful de pe drum să reducă vizibilitatea și să îngreuneze identificarea plăcuțelor.
Din imagini se observă cum viteza camioanelor cu lemn este atât de mare încât stâlpul unde este montată camera de supraveghere tremură de la tonajul mașinilor pline până la refuz.
Ultima variantă de transport suspect- acoperirea numerelor de înmatriculare sau eliminarea totală a plăcuțelor.
Cele mai recente cazuri înregistrate de camerele de supraveghere din Mureș sunt de la începutul lunii aprilie anul acesta. Aceleași auovehicule sunt înregistrate în zile diferite cu și fără plăcuțele de înmatriculare vizibile.
Din imaginile video, obținute de la surse care au acces la sistemul de supraveghere din Mureș, se vede cum în data de 4 aprilie 2024 un camion portocaliu marca Scania urcă la pădure puțin după ora 17.00. Numerele de înmatriculare nu sunt vizibile.
După aproximativ o oră și jumătate un camion (care prezintă aceleași elemente grafice) este înregistrat cum coboară de la pădure și trece prin fața camerelor de luat vederi încărcat cu bușteni.
În România este interzisă circulația pe drumurile publice fără plăcuțele de înmatriculare ori înregistrare.
Direcția Silvică Mureș a sesizat IPJ Mureș cu privire la transporturile suspecte încă din toamna anului trecut. Silvicultorii au și explicat anchetatorilor modul în care acționează unii agenți economici. O parte din aceste imagini au ajuns deja pe birourile polițiștilor.
Metoda de transport dublu este simplă, spun silvicultorii de la Mureș. Avizul este emis într-o zonă fără semnal, iar transportatorul pleacă cu terminalul electronic aflat în flight mode (mod avion), în așa fel încât avizul nu este încărcat în sistem. În cazul în care apare un control pe traseu, şoferul deschide automat datele în așa fel încât avizul de însoţire să fie încărcat rapid și implicit să apară în SUMAL.
În cazul în care nu există niciun control, camionul își continuă traseul spre destinaţie cu terminalul în mod offline. După ce lemnul este descărcat, șoferul pleacă din nou la pădure pentru efectuarea unei alte livrări.
În tot acest timp terminalul rămâne în flight mode. După ce încarcă un nou transport, de la locul unde se face exploatarea legală, șoferul anulează opțiunea flight mode și activează datele de conectare, astfel că imediat ce transportul ajunge la semnal, acesta e încărcat în sistemul SUMAL. Cu alte cuvinte camionul a efectuat două transporturi, din care doar unul apare în sistemul de trasabilitate al așa cum cere legea.
„Acest mod de operare ilegal poate fi documentat relativ uşor folosind din informaţiile din avizul de însoţire, respectiv: data şi ora emiterii avizului de
însoţire, data şi ora start transport şi data şi ora încărcării pe server.Astfel se poate observa un decalaj major raportat la data şi ora start transport şi data şi ora încărcării avizului pe server”.
Sesizare DS Mureș
Silvicultorii au făcut o analiză a unor transporturi suspecte realizate în toamna anului trecut și au trimis mai multe sesizări celor de la IPJ Mureș. Cel puțin două camioane de la două firme diferite apar în adresele trimise anchetatorilor.
Conform sesizărilor, numărul de înmatriculare MS92GSS apare cu mai multe transporturi suspecte în octombrie și noiembrie. Silvicultorii susțin că acest camion a fost înregistrat de sistemul video cum a efectuat două livrări de lemn în aceeași zi, deși în SUMAL a fost încărcat un singur aviz legal.
În cazul transportului din 23 octombrie în sesizare este menționat faptul că la prima livrare camionul „a avut numărul de înmatriculare acoperit cu masca de protecţie (masca cu sigla mijlocului de transport <<Scania>>), aceasta fiind coborâtă peste numărul de înmatriculare al mijlocului de transport (posibil pentru a nu fi identificată de camerele de supraveghere)”.
O analiză foto a transporturilor din 23 octombrie arată că mașinile care apar în imagini (la intervale orare diferite) prezintă elemente similare – culoarea cabinei, marca, dispunerea elementelor reflectorizante în partea din față a mașinii. Așadar, cel mai probabil, este vorba despre același camion.
Lucrurile sunt însă mai clare în cazul transporurilor din noiembrie. Pe data de 18 noiembrie în SUMAL a fost înregistrat un singur aviz pentru numărul de înmatriculare MS92GSS. Pe sistemul video apar două livrări cu lemn.
Transportul din 18 noiembrie are însă o particularitate: fotografiile încărcate în SUMAL prezintă elementele caracteristice descoperite de Garda Forestieră atunci când investighează fotografii neconforme/clonă – imaginile încărcate în SUMAL prezintă o margine a ceea ce pare a fi ecranul unui dispozitiv care a fost fotografiat.
Nu este prima dată când compania care deține camionul în cauză – SC Grand Forest Explotation S.R.L. – a fost acuzată că folosește fotografii neconforme.
În decembrie 2023 și ianuarie 2024 polițiștii din cadrul IPJ Mureș au amenda compania pentru fotografii neconforme utilizate la transporturi încărcate în SUMAL. Conform Lege5 compania din Mureș a atacat cele două procese verbale. Firma a pierdut procesul în primă instanță și a făcut apel, dosarele se află acum la Tribunalul Mureș.
În hotărârile magistraților din prima instanță (Judecătoria Reghin) este menționat faptul că problema utilizării de fotografii neconforme este recurentă în cazul SRL-ului amendat.
„Instanța a fost informată că societatea petentă obișnuiește să efectueze astfel de transporturi de material lemnos fără a efectua fotografii, împiedicând în acest fel controalele în timp real a transportului, cu toate că aplicația Sumal îi impune aceste obligații. La filele 21-24 sunt imaginile încărcate în aplicație de societatea petentă și se poate observa cu ușurință cum acestea sunt străine de transportul efectuat, iar susținerile din nota raport sunt reale, acestea sunt poze care au vizat un alt transport și nu sunt făcute direct asupra încărcăturii, ci asupra unor dispozitive electronice, pozele în discuție fiind folosite și la alte transporturi (…)
Petenta, pentru a efectua cât mai multe transporturi fără proveniență legală, a încărcat în aplicația SUMAL poze care nu sunt conforme cu realitatea, fotografii care nu au fost efectuate direct asupra încărcăturii, acestea fiind folosite și la alte transporturi și realizate asupra unor dispozitive electronice sau a altor medii, context în care respingerea plângerii contravenționale și sancționarea conduitei petentei cu amendă judiciară sunt justificate.”
Hotărâre pronunțată de Judecătoria Reghin
Contactat telefonic, reprezentantul firmei SC Grand Forest Explotation S.R.L. a susținut că el nu știe nimic despre sesizările celor de la DS Mureș și nici nu-și explică cum a fost posibil ca mașina firmei să fie folosită pentru două transporturi, deși un singur aviz a fost emis.
Doar dacă, a spus acesta, șoferul camionului să fi acționat de unul singur fără ca cei din conducere să știe.
„Nu are cum să fie două transporturi, nu are cum”, a reacționat Ioan Aurel Chirteș.
Conform datelor înscrise în sistemul de trasabilitate al lemnului, numărul de înmatriculare – MS92GSS – apare cu 17 transporturi încărcate în SUMAL. Pentru data de 18 noiembrie apare un singur aviz, cel cu fotografiile suspecte.
Cât privește imaginile cu camionul plin cu lemn și în care nu se vede numărul de înmatriculare:
„Fără număr de înmatriculare? Nu cred așa ceva. Să fi căzut masca peste? Numai dacă o fi făcut șoferul și să nu știu eu. Interesant.”
Un alt camion care apare cu transporturi suspecte în același interval de timp este IF94DAP. Conform datelor din SUMAL camionul aparține firmei Darion SRL.
O firmă care apare menționată în investigația celor de la RECORDER – Pe urmele hoților de lemn II – publicată cum trei ani.
Timp de câteva zile reporterii Recorder au o documentat transporturile de pe un sector de pe un drum național frecventat de transporturi de lemn. În felul acesta jurnaliștii au constatat cum unii agenți din județul Mureș fentează Sistemul de Trasabilitate a Materialului Lemnos. Printre metodele descoperite s-au numărat transportul multiplu și subevaluarea volumului încărcat. Conform SUMAL, cel puțin unul dintre camioanele verificate de jurnaliști apare conectat la Darion SRL.
Conform imaginilor de supraveghere din Mureș, camionul IF94DAP apare cu două transporturi în data 24 noiembrie 2023, deși în SUMAL pentru acest număr de înmatriculare a fost înregistrat un singur aviz legal – AP23001662002003060411241457 – 20.6 metri cubi de lemn – brad molid.
Așadar, primul transport este înregistrat de camerele de luat vederi la ora 16.02 , iar cel de-al doilea aproape trei ore mai târziu, la 18.51.
Cei care au sesizat faptele au atras atenția nu doar asupra faptului că există suspiciunea de transport multiplu, dar și că un autoturism a încercat să blocheze sistemul LPR care detectează numărul de înmatriculare al camioanelor care transportă lemn. Din imagini reiese că nu au reușit acest lucru.
„O camionetă, la care numărul de înmatriculare nu este lizibil, a încercat să reducă vizibilitatea camerei de supraveghere asupra mijlocului de transport trecând paralel cu acesta în momentul în care mijlocul de
transport cu nr. IF94DAP, ajunge în punctul fix al camerei de supraveghere”Sesizare DS Mureș
Numele firmei Darion SRL este deja menționat într-un dosar penal instrumentat de procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Reghin. În mai 2023, un alt camion al firmei a fost oprit în trafic de Poliție și Garda Forestieră, care au descoperit că transportul nu avea aviz legal emis în SUMAL. Camionul transporta 15.8 metri cubi de lemn. Poliția a confiscat lemnul și a indisponibilizat camionul.
La o lună după ce transportul a fost identificat în trafic, procurorul de caz a decis restituirea camionului. Parchetul a motivat că „măsurile dispuse reprezintă o etapa a procesului penal (…) care nu înfrâng în nici un fel principiul prezumției de nevinovație”.
Contactat telefonic, administratorul Darion SRL a explicat că trebuie să fie o greșeală la mijloc, că el nu știe de nicio sesizare făcută la Poliție pentru transporturi suspecte în octombrie și noiembrie anul trecut.
„Eu nu știu despre ce este vorba. Nu m-a chemat nimeni să dau declarații. Nu se poate, nu există două transporturi. Dacă au dovadă…. asta e viața și politica, eu ce să zic? O fost o discuție ceva în trecut, dar pe mine nimeni nu m-a contactat. Să aducă dovadă, ce să zic. Dar nu se poate așa ceva, cu IF94 DAP, să vină să aducă dovezi!”, a reacționat Chirteș Ioan.
Cât privește cazul ajuns pe masa procurorilor, cu mașina oprită în mai 2023 de Poliție și Garda Forestieră și fără aviz, Chirteș a spus că a fost o eroare umană.
„Atunci a fost un băiat care a pornit pur și simplu. A pornit ca un bou la vale, dar a fost o greșeală. Asta e viața, nu avem ce face”.
Direcția Silvică Mureș are instalate aproape 20 de camere în puncte fixe pe mai multe drumuri foresiere și 9 camere cu sistem LPR – license plate recognition. Nu de puține ori persoane necunoscute au încercat să distrugă camerele video. Aparatele au fost vandalizate, sau materiale din plastic de culoare neagră au fost lipite pe geamul de protecție pentru a împiedica sistemul video să mai detecteze traficul.
Contactat telefonic, Ilie Covrig, directorul DS Mureș, a confirmat existența unui fenomen privind transporturile multiple și ilegale din pădurile de stat. Acesta a explicat că de fiecare dată când au fost descoperite camioane suspecte, Direcția Silvică a informat IPJ Mureș.
„Noi vrem să începem demersurile pentru a înființa un dispecerat la sediul Direcției Mures și-n felul acesta să putem sa observăm în timp real problemele. Când nu funcționează camerele, când sunt distruse și când sunt efectuate transporturi ilegale, în așa fel încât să putem acționa pe loc și să apelăm 112”, a explicat Ilie Covrig.
Directorul a adăugat că fără un dispecerat este destul de dificil de prins în flagrant transporturile ilegale, mai ales pentru că autourismele fără numere de înmatriculare circulă pe distanțe mici. Dar că reducerea valabilității avizelor ar fi o soluție împotriva transporturilor multiple.
„Soluția este înjumătățirea timpilor acordați pentru un transport raportat la distanța pe care o parcurge un camion. Acum avem valabilitate de ore întregi pentru un camion care trebuie să parcurgă câțiva kilometri. Și o altă măsură, care va impiedica transportul multiplu este obligativitatea instalării de sisteme GPS la toți transportatorii, pentru monitorizare.”
Dacă vrem, găsim soluții ptr a opri furtul de lemn.Sunt și polițiști care fraternizeaza cu hotii ,vedeți ce case au și unii și alții și ce au prin conturi.