Acum doi ani anunțam că Holzindustrie Schweighofer (redenumită HS Timber Production) negocia testarea în premieră a unui sistem conceput de suedezii de la CIND. Scanner-ul, care analiza transporturile de lemn de la Reci, urma să fie instalat la intrarea fabricii și să funcționeze o perioadă de timp necesară pentru a prelucra datele.
Recent Universitatea Transilvania din Brașov a definitivat raportul privind utilizarea acestui sistem – Studiu comparativ pentru estimarea acurateţei unor sisteme de măsurare a lemnului: Tim-Spect CIND, Microtec şi scanare cu tehnologia GeoSlam.
Mai precis, după o perioadă de studiu și analiză a unui anumit număr de camioane, raportul prezintă rezultatele finale cu privire la evaluarea unor sisteme de măsurare a lemnului: Microtec, CIND şi scanarea cu
tehnologia GeoSLAM.
Conform raportului UTB colectarea datelor s-a desfășurat în perioada februarie-iunie 2022, timp în care au fost analizate 1300 de transporturi de lemn.
Surse din industria lemnului au explicat că, pe lângă elementele tehnice de interes pentru sectorul silvic, raportul scoate în evidență o altă realitate din teren. Sistemul Timspect dezvoltat de CIND, sau alte sisteme similare, poate fi o soluție pentru pentru descurajarea transporturile de pe drumurile naționale unde fenomenul furtului de lemn este o problemă și unde se fură la cubaj.
„Imaginați-vă o rețea de astfel de scannere instalate de statul român în spații special amenajate, cu șoferii camioanelor încărcate cu lemn rotund obligați să treacă prin acest sistem de măsurare. Scanarea se poate face în timp real, iar cubajul estimat se confruntă cu datele înscrise în SUMAL. În felul acesta orice agent comercial, care încearcă să subevalueze volumul de lemn din camion și încearcă să albească lemnul ilegal, poate fi descoperit cu ușurință”, au explicat sursele.
Deși analiza și concluziile studiului reprezintă o premieră pentru industria de profil din România, raportul nu a fost făcut public până acum.