Schweighofer și ROMSILVA, reclamă mascată la TVR

 

Televiziunea publică de stat a promovat activitatea Holzindustrie Schweighofer și pe cea a Regiei Naționale a Pădurilor ROMSILVA într-un serial de reportaje difuzate în perioada 2016-2021. În timp ce activitatea companiilor erau promovată la TVR, firma soției realizatorului emisiunii încasa zeci de mii de euro de la companiile ilustrate pozitiv în producțiile video.

Realizatorul emisiunii TVR este Răzvan Petrișor, care a mai fost nominalizat într-o altă investigație Rise Project – Reclamă mascată pentru cei care vând lemn tăiat ilegal -unde reporterii au identificat un circuit financiar asemănător – în timp ce asociația PROLEMN era promovată „pe sticlă”, firma soției realizatorului semna contracte cu asociația. După publicarea articolului Rise Project, conducerea TVR a anunțat că va demara o anchetă. Cazul a intrat în vizorul comisiei de etică, care ulterior a confirmat informațiile publicate de Rise Project.

Conducerea postului public de televiziune a fost informată cu privire la concluziile comisiei de etică, dar nu a sancționat în niciun fel acest derapaj.

Despre pădurile de stat, numai de bine

Aprilie 2015. ROMSILVA semnează primul contract cu firma Imediat Vision – 89.251 RON. Contractul a avut ca obiect producerea unei campanii corporate și a unei campanii în format de televiziune pentru promovarea Regiei Naționale a Pădurilor Romsilva.

Zece luni mai târziu, în ianuarie 2016, este lansată campania-rubrică „Trunchi și suflet” din cadrul emisiunii Descălecați în Carpați, realizată de Răzvan Petrișor. „Să învăţăm să respectăm fiecare arbore, privind cât de anevoioasă este naşterea şi creşterea unei păduri”, era mesajul echipei TVR la momentul lansării emisiunii.

Logo -ul rubricii „Trunchi și suflet” din cadrul emisiunii Descălecați în CarpațiPe canalul oficial de youtube al rubricii Trunchi si suflet se regăsesc 11 episoade, pe durata cărora telespectatorii au aflat cât de judicios sunt administrate ariile naturale protejate, pădurile de stat și cum au înflorit hergheliile sub umbrela silvicultorilor de la Regia Pădurilor.  

Iunie 2016. ROMSILVA semnează al doilea contract -46.104 RON. Conform Regiei de Stat suma reprezintă achiziția serviciilor de difuzare a 12 emisiuni TV, format 30 de minute pentru promovarea activității regiei pe un post național de televiziune.

Câteva luni mai târziu, în octombrie 2016, ROMSILVA publică pe contul oficial de youtube un video de prezentare însoțit de mesajul „ROMSILVA, peste 25 de ani de activitate în dezvoltarea durabilă a pădurilor de stat din România„. Videoclipul are 22 de minute și face o prezentare a activității regiei de stat  – pornind de la exploatarea de lemn și până hergheliile de cai.

Dacă exemplul de management Romsilva ar fi replicat, pus în valoare și în domenii la fel de strategice precum pădurile, ariile naturale protejate și caii de rasă cu siguranță România ar fi mai sus. Ar avea o mai bună elagație economică și socială”, este mesajul cu care se termină materialul promoțional publicat de canalul de youtube.

Vocea de pe fundal (voice over) îi aparține angajatului TVR, Răzvan Petrișor, iar multe dintre imaginile incluse în materialul de promovare al Regiei Pădurilor apar și-n rubrica Trunchi și suflet, difuzată cu câteva luni înainte de televiziunea publică.

Filmul de prezentare al ROMSILVA conține mai multe cadre care se regăsesc și-n producțiile difuzate de postul public de televiziune

Mai 2019. Direcția de Creștere, Exploatare și Ameliorare a Cabalinelor (D.C.E.A.C.) din cadrul ROMSILVA semnează un contract cu Imediat Vision – 28.197 RON. Obiectul contractului – producerea unui spot video corporate și a unei serii de reportaje de promovare a direcției.

TVR continuă difuzarea emisiunii Descălecați în Carpați unde sunt incluse reportaje despre creșterea cailor și hergheliile administrate de ROMSILVA.  Câteva dintre episoadele difuzate îl promovează pe unul dintre oficialii direcției din cadrul RNP. Este vorba despre exact aceeași direcție care a semnat contractele cu Imediat Vision.

La depozitul de armăsari Dumbrava lucrează unul dintre cei mai pricepuți români la această muncă de înaltă precizie. Pe care însuși Măria Sa Ștefan și l-ar fi vrut conducător de oaste călare”, comentează realizatorul TVR în timp ce în imagini telespectatorii îl văd pe șeful biroului tehnic al D.C.E.A.C. din cadrul regiei pădurilor.

August 2021.  Direcția de Creștere, Exploatare și Ameliorare a Cabalinelor din cadrul RNP semnează un al doilea contract cu Imediat Vision, firma soției realizatorului TVR – 29.749 de RON. Obiectul contractului –  producerea unei serii de reportaje de promovare a direcției.

În total, în perioada 2015-2021 Regia Națională a Pădurilor ROMSILVA și direcția cabalinelor din subordine au semnat contracte în valoare de aproape  200.000 de RON cu firma soției realizatorului TVR.

Într-un răspuns oficial RNP Romsilva a susținut că achizițiile serviciilor prestate de către SC Imediat Vision SRL s-au făcut cu respectarea dispozițiilor legale și-n baza ofertei prezentate de societatea comercială.

„Producțiile video achiziționate de regia Națională a Pădurilor – Romsilva au fost promovate pe canalele TVR și TVR ale postului public de televiziune în cadrul emisiunii Descălecați în Carpați – Colț de Natură cu cai”, a declarat conducerea Regiei Naționale a Pădurilor într-un răspuns oficial.

Managementul regiei nu a clarificat dacă la data semnării contractelor avea cunoștință de faptul faptul că firma Imediat Vision are legătură cu angajați ai postului public de televiziune.  Nu a explicat nici de ce nu a parafat un contract direct cu postul de televiziune al TVR și a preferat colaborarea cu firme private. Conducerea a susținut doar că Regia Pădurilor a semnat în iulie 2021 un parteneriat de colaborare cu Societate Română de Televiziune.

Este vorba despre un parteneriat cadru gratuit, nu unul pentru emisiunea Descălecați în Carpați, a reacționat biroul de comunicare al postului public într-un răspuns oficial.

Prezentul parteneriat este cu titlu gratuit și nu incumbă obligații financiare din partea uneia din părți în favoarea celeilalte părți” a fost răspunsul Biroului de Comunicare al TVR, când am solicitat să mi se prezinte sumele de bani pe care ROMSILVA se angajează să le achite în cadrul acestui parteneriat/acord semnat cu TVR.

trunchiul, sufletul și Holzindustrie Schweighofer

ROMSILVA nu este singura companie care a semnat contracte cu firma Imediat Vision, după care a fost promovată în cadrul rubricii Trunchi și suflet, realizată de Răzvan Petrișor.

Dacă în anul 2016 regia de stat a fost creionată în tușe pozitive groase, în 2019 a venit rândul Holzindustrie Schweighofer. Tranzacțiile financiare arată că în 2017 HS a virat în conturile SRL-ului soției lui Răzvan Petrișor aproape 23.000 de RON. La un an distanță de la acest contract, o parte dintre directorii Schweighofer s-au numărat printre personajele promovate de reportajele TVR.

În primăvara lui 2019 Televiziunea Publică a difuzat șapte episoade în care activitatea Schweighofer a fost lăudată. Este vorba despre aceeași rubrică TVR – Trunchi și sufletparte din emisiunea Descălecați în Carpați.

Echipa TVR a călătorit în toată țara și a vizitat mai multe fabrici de procesare lemn. Emisiunile au promovat aceleași elemente pe care compania le are în agenda proprie – , cea mai mare fabrică de panel din lume, Microtec – sistemul laser care scanează la milimetru lemnul intrat în fabrică, Bioenergie – energia verde produsă prin fabricile de cogenerare și Timflow – sistemul de trasabilitate a lemnului.

„Nu doar directivele europene ori presiunile organizațiilor neguvernamentale, ci mai ales propria conștiință profesională și reputația internațională, trebuie să garanteze că lemnul este prelucrat astfel încât să nu li se taie craca ecologic și economic generațiilor următoare. O companie care prelucrează durabil aurul verde își creează propriile departamente cu misiunea de a verifica proveninența și trasabilitatea legală a masei lemnoase. Și nu va cumpăra lemn de la cei care îl taie sau îl transportă încâlcând regimul silvic”, povestește realizatorul în timp ce pe ecranele televizoarelor publicul TVR îi vede pe muncitori cum manevrează scândura împachetată cu logo-ul firmei austriece HS.

În felul acesta telespectatorii au aflat cât de mare, modernă și de performantă este această companie.

„Nu pot decât să-mi declar încă o dată respectul pentru silvicultorii care îngrijesc și cresc pădurea trunchi și suflet”, le transmite Răzvan Petrișor telespectatorilor, după vizita de la fabrica de panel din Comănești.”Dar și pentru cei care prelucrează lemnul aducând bani țării din export, creând locuri de muncă și lucrând întotdeauna doar cu material lemnos recoltat legal”, se încheie unul dintre episoadele dedicate activității Schweighofer.

Exact doi ani mai târziu Consiliul Concurenței anunța că HS a primit cea mai mare amendă (peste 10 milioane de euro) în investigația privind înțelegerile ilegale și anticoncurențiale de pe piața lemnului din România. Investigația a cuprins alte 30 de firme, printre care s-au numărat și Egger și Kronospan.

Directorii HS au discutat la TVR despre performanțele companiei de procesare și despre piața lemnului

Pe durata mini serialului Trunchi și suflet, difuzat de TVR în primăvara lui 2019, cel puțin patru directori ai Schweighofer au fost intervievați și incluși în producțiile TVR. Este vorba despre Adrian Dulgheru, Vasile Varvaroi, Andrei Zaharia și directorul general al HS, Dan Banacu.

Directorii HS au vorbit despre cât de eficiente sunt fabricile de procesare a lemnului, dar și despre o altă doleanță a industriei  – creșterea volumului de lemn pentru exploatare. În prezent în România se recoltează legal 19 milioane de metri cubi de lemn. Industria însă vrea mai mult și recent a amenințat cu închiderea fabricilor  dacă nu se pune mai mult lemn pe piață.

În România noi folosim jumătate din această creștere pentru producție. Vorbim de o jumătate. Prin comparație în Austria se exploatează mai mult de 75% din ceea ce crește, sau Cehia unde volumele se duc la 85% din creșterea anuală„, a explicat directorul Dan Banacu într-unul dintre episoadele difuzate de postul public.

Încă din 2008 un studiu, finanțat cu bani de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, promova creșterea volumului recoltat anual. Raportul, intitulat Austroprojekt, a făcut o analiză a pieței lemnului din țara noastră. Singurele mari companii menționate în studiu sunt cele austriece – Holzindustrie Schweighofer, Egger și Kronospan.

Sponsorizarea, o faptă bună și laudabilă

Rubrica difuzată de TVR în ianuarie 2019 surprinde elementele pozitive ale Holzindustrie Schweighofer nu doar din perspectiva exploatării judicioase a materialului lemnos, dar și al sponsorizărilor pe care le face agentul economic.

La fabrica de la Reci, județul Covasna, reporterul a aflat de la directorul general al Schweighofer cum a cheltuit firma peste 500.000 de euro în sponsorizări direcționate către societatea civilă. Parte din bani au fost folosiți pentru modernizarea saloanele spitalului municipal din Sfântu Gheorghe. O veste bună, dragi telespectatori!

„Mai mult de 75.000 de euro din prelucrarea aurului verde care este recoltat și prelucrat legal au ajuns la Spitalul Municipal din Sfântu Gheorghe. Unitate medicală care ca multe altele  nu poate oferi servicii medicale decente doar cu subvenția de la stat”, comentează Răzvan Petrișor pe fundalul imaginilor care arată saloanele de spital modernizate.

Aceleași cuvinte de laudă și pentru sponsorizările pe care compania de procesare susține că le-a făcut în sistemul educațional. În episodul difuzat de TVR pe 27 ianuarie 2019, Răsvan Petrișor călătorește până la Moinești în județul Bacău.

Telespectatorii află că acolo se află Colegiul Grigore Cobălcescu, unitate de învățământ care a primit sprijinul HS. Realizatorul TVR ne introduce așadar în lumea studiului și în atmosfera unei săli unde logo-ul companiei Schweighofer este vizibil peste tot.

Logo-ul companiei Schweighofer apare inscripționat pe haine, tablouri, ghiozdane și afișe publicitare în sala de curs

În fața camerei de luat vederi directorul liceului este cum altfel, bucuros de sponsorizare și sistemul de burse. Iar elevii sunt convinși că, după definitivarea studiilor în sălile de curs modernizate, vor deveni niște profesioniști.

„Crezi că pregătirea de aici te ajută mult?” îl întreabă Răzvan Petrișor pe unul dintre elevii care se afla la o masă de lucru. Răspunsul vine rapid – „Foarte mult!”, spune plin de convingere tânărul.

Compania HS Timber nu a răspuns solicitărilor pentru a comenta contractul semnat cu firma soției realizatorului TVR, dar și promovarea de care a avut parte compania în 2019 la postul public de televiziune. Nici Răzvan Petrișor nu a răspuns întrebărilor privind emisiunea pe care a realizat-o la TVR și contractele firmei soției sale cu RNP Romsilva și Holzindustrie.

Concluziile comisiei de etică, o problemă spinoasă pentru conducerea TVR

Compania Schweighofer a mai fost promovată de TVR și-n alte producții realizate de Răzvan Petrișor și difuzate recent de postul public. Este vorba despre rubrica „Iubesc pădurea și sunt îndrăgostit de lemn”

Reporterii Rise Project au descoperit că producțiile TV au promovat companii comerciale cu un trecut presărat de amenzi și sancțiuni pentru procesare lemn fără documente legale.

În multe dintre emisiunile TVR rolul de moderator a fost asumat de Cătălin Tobescu, președintele asociației Prolemn, una dintre cele mai vocale organizații ale industriei de prelucrare. Reporterii RISE Project au descoperit că, în timp ce Răzvan Petrișor realiza materialele video, care ulterior au fost difuzate de TVR, soția lui primea bani, prin intermediul aceleaiși firmei Imediat Vision SRL, de la asociația Prolemn. Mai exact este vorba despre 65 de mii de lei, echivalentul a 13.000 de euro.

La vremea respectivă realizatorul TVR a susținut că nu știe ce servicii a prestat firma soției. Și că nu el a ajutat-o să intre în legătură cu asociația industriei de prelucrare a lemnului.

După ce Rise Project a publicat articolul, TVR a suspendat redifuzarea seriei TV și a anunțat o investigație internă. Cazul a ajuns la Comisia de Etică a TVR care a confirmat informațiile Rise și a concluzionat că „agenda industriei de prelucrare a lemnului a fost promovată de emisiunile difuzate de televiziunea publică”.

Raportul comisiei de etică a scos la iveală și alte detalii. În timpul audierilor unul dintre producători a susținut că Răzvan Petrișor  a ascuns cu bună știință contractul firmei soției sale cu asociația Prolemn și că, dacă ar fi știut despre această relație contractuală, nu ar fi acceptat introducerea în emisiune a rubricii despre lemn.

Conducerea TVR nu dat nicio sancțiune, motivând că ar fi primit prea târziu concluziile anchetei. În realitate procedura internă arată că opiniile comisiei de etică sunt doar consultative și că managementul postului de televiziune putea face propria anchetă și putea aplica eventuale sancțiuni conform regulamentului de organizare al instituției.  

Faci un comentariu sau dai un răspuns?