Sistemul video de la Ghimeș arată din nou cât de importantă este supravegherea transporturilor de lemn pentru asigurarea trasabilității și a unui management judicios al resursei. O măsură în plus în lupta împotriva tăierilor ilegale și a fenomenului nefiscalizării lemnului de care suferă sectorul la nivel național.
Una dintre camerele video ale Ocolului Silvic Gimeș Făget, care asigură livestream constant pe youtube, a surprins pe data de 14 februarie un camion Mercedes, plin până la refuz, care transporta dulapi – niște scânduri late și groase.
Doar că la o scurtă verificare în sistemul de trasabilitate a lemnului SUMAL, transportul respectiv nu apărea cu niciun cod valabil în data de 14 februarie, dar cu cinci avize emise cu doua zile mai devreme, în data de 12. Toate codurile erau pentru transporturi de lemn rotund – buștean de molid.
Camionul care apare în imagini aparține firmei SC Oltyan Trans Forest SRL, deținută de Oltyan Karoly Iozsef, consilier local la Ghimeș Făget și candidatul PSD la ultimele alegeri locale din 2020. Informația este confirmată și de declarația de avere a acestuia.
Contactat telefonic Oltyan a recunoscut că el era la volanul mașinii și că nu a introdus transportul în SUMAL, deși știa că așa cere legea.
„Eu am o cabană turistică și acolo am avut niște material, niște dulapuri. În jur de vreo șase metri cubi. Am vrut să construiesc o șură. Eu am fost cu mașina, toată ziua am încarcat cu mâna și seara pe la 8 am coborât. Știu că trebuia să pun în SUMAL, dar acum, mno … am greșit”, a spus consilierul.
Doar că imaginile de pe sistemul de supraveghere îl contrazic pe consilierul local nu doar în ceea ce privește ora transportului, dar și când vine vorba despre cantitatea transportată. Din imagini reiese că în mașină au fost peste 10 mc de lemn, iar camionul este surprins coborând din munte la ora 16.00 și ulterior la ora 23.00.
Consilierul susține însă că acest transport a fost o scăpare, că de obicei mașinile firmei lucrează în altă zonă și că folosesc SUMAL pentru a obține codurile unice. „Puteți să verificați. Și ieri am fost cu masina mare și azi după masă o să mă duc. Eu pe partea Ciucului lucrez acum”, a spus consilierul.
Doar că la o scurtă verificare pentru camionul Mercedes în SUMAL nu apare niciun transport introdus ieri în sistem, adică 15 februarie, așa cum a susținut consilierul. Singurele avize pentru BC 75 BIE sunt cele din data de 12.
Cine taie fibra optică de la Ghimeș?
Imediat ce sistemul video de supraveghere ale Ocolului Silvic Ghimeș a început să dea rezultate, au și apărut criticile. Pentru o mai bună acoperire a drumurilor care fac accesul în pădure, ocolul silvic a mai montat două camere în altă zonă.
Instalarea sistemului video a provocat reacții în comunitate și pe rețelele de social media. În timp ce unii se plângeau că nu mai pot aduce acasă lemn de foc, pentru că acum sunt surprinși de camerele video, alții au sondat filonul ultranaționalist și extremist, cum că ungurii nu fac legea în comunitatea românilor.
Cert este că nu după puțin timp de la aceste discuții una dintre camerele video a rămas fără semnal și nu a mai emis câteva ore.
Situația de la Ocolul Silvic Ghimeș, chiar dacă este una la un nivel local, se încadrează perfect în descrierea pe care ministrul mediului, Tanzcos Barna, a făcut-o în conferința de presă de săptămâna trecută privind SUMAL și importanța unui sistem video la nivel național. Banii pentru proiect ar urma să vină din fondurile PNRR.
E clar că unii jucătorii din piață nu sunt bucuroși de noile măsuri privind trasabilitate și SUMAL și nici de apariția unui sistem video. Alături de ei se vor afla și unii din comunitățile locale și regionale, obișnuiți să se servească după bunul plac din pădurile statului, sau din cele private.
Situația de la Ghimeș este însă de domeniul absurdului. Cum să nu-ți dorești să oprești hoții de lemne, în condițiile în care Valea Trotușului și acum poartă cicatrici adânci și drame în urma marilor inundații care au distrus comunitățile de acolo?