Firmele implicate în transportul de lemn, care s-a „teleportat” pe Valea Trotușului în luna decembrie anul trecut, s-au ales cu dosar penal, amenzi de zeci de mii lei și peste 80 de metri cubi de lemn confiscat.
Este vorba despre camionul care, conform datelor introduse in SUMAL, a circulat cu 260 de km pe oră pentru a realiza două transporturi de lemn din locații aflate la zeci de km depărtare pe Valea Trotușului, județul Bacău. Întreaga poveste o puteți citi aici.
La câteva zile după publicarea materialului pe blog angajați din cadrul IPJ Bacău și din Garda Forestieră Suceava s-au autosesizat și au luat la puricat cele două companii implicate în acest caz – societatea de transport și cea care avea depozit în Dărmănești. Ambele firme controlate de polițiști au sediul în Suceava – SC David Silva și SC Bazik Forest.
Conform documentelor din timpul controlului polițiștii au suspectat că reprezentanții firmelor au accesat sistemul SUMAL și au introdus date false pentru a emite în mod fictiv avizele de însoțire. Doar că transportul a fost surprins de imaginile de supraveghere ale celor de la Ocolul Silvic Ghimeș, iar cazul a fost dezvăluit și se află acum la Parchetul de pe lângă Judecătoria Moinești.
Istoria celor două firme este însă una mult mai complexă de atât. Într-un răspuns oficial, cei de la Garda Forestieră Suceava au susținut că Bazik Forest nu este la prima abatere și că din 2018 până în prezent inspectorii au găsit mai multe nereguli, motiv pentru care firma a primit amenzi de peste 50.000 de lei și i-au fost confiscate aproape 110 metri cubi de lemn.
Pădurarul și „echipa” care manufactura accidentale cu TAF-ul
Dar, trecutul tumultuos al firmelor merge și mai departe. Surse din cadrul Direcției Silvice Suceava susțin că la cele două societăți lucrează un fost angajat al Romsilva (Zoița Ionuț), implicat alături de alte persoane într-un caz de tăiere ilegală care a zguduit comunitatea din Dorna Arini, în anul 2016.
Este vorba despre un dosar în care procurorii suțin că o grupare, formată din silvicultori și oameni de afaceri, a exploatat ilegal o pădure sub „umbrela” calamităților naturale.
Dosarul a ajuns în instanță, iar magistrații de la Judecătoria Câmpulung Moldovenesc au dat o primă decizie în cazul celor 10 inculpați. Fostul pădurar Zoița a fost condamnat pentru mai multe infracțiuni – abuz in serviciu, complicitate la infracţiunea de tăiere, rupere, distrugere, degradare ori scoaterea din rădăcini, fără drept de arbori, inducerea în eroare a organelor judiciare, favorizarea făptuitorului, fals intelectual în formă continuată. Într-un final în prima instanță, judecătorii de la Câmpulung l-au condamnat pe Zoița la 4 ani și 8 luni de detenție.
În rechizitoriu procurorii au menționat că gruparea investigată a folosit toate mijloacele posibile pentru a denatura realitatea și a motiva existența unor calamități care să permită exploatarea de lemn într-o pădure din apropierea Dorna Arini. De la atacuri de gândaci de scoarță și până la utilizarea tractoarelor forestiere pentru a crea impresia unei false doborâturi de vânt și scoaterea arborilor din pământ.
“Din investigațiile efectuate în teren, coroborate cu metodele de scos-apropiat bușteni cu tractorul/TAF-ul, conform raportului de expertiză, a reieșit că cei 205 arbori au fost doborâți prin acțiunea umană invazivă/destructivă în două moduri: direct, prin tractare cu cablul troliului (trolare cu șprangă), dovadă în acest sens fiind urma cablului (șpăngii) pe scoarța trunchiului la 1,5-2,5 m înălțime față de sol(107 arbori); indirect, prin antrenarea din cădere a arborilor doborâți direct (98 arbori)”, se arată în rechizitoriul procurorilor.
Aceleași documente descriu explicațiile hilare pe care le-a avut unul dintre șoferii de TAF în fața procurorilor cu privire la motivele pentru care arborii aveau semne de la șufa metalică.
“Inculpatul a declarat că ( … ) a venit pe drumul forestier, în partea de sus a pădurii și pentru că trebuia să coboare aproximativ 300 m și era o pantă destul de înclinată, s-au legat cu șpranga de la taf, de brazi, mai exact el conducea utilajul (…) inculpatul a arătat, că a coborât o pantă de aproximativ 300 m, dar nu poate spune de ce a fost nevoie să se lege de 50 de brazi, probabil pentru că unii erau mai subțiri și aceștia nu au rezistat, mai ales la urcare”, au scris procurorii în actele de anchetă.
Cei 1o inculpați au făcut apel, iar dosarul a ajuns la magistrații Curții de Apel Suceava, următorul termen de judecată este 21 februarie 2022.
Camerele video de la Ghimeș lovesc din nou
La doar 10 zile de la controlul polițiștilor și al inspectorilor Gărzii Forestiere în cazul camionului “fulger” de pe Valea Trotușului, camerele video de la Ghimeș au surprins un alt transport ilegal exact pe același tronson de drum. Este vorba despre un camion cu brat încărcător.
Din imaginile livestream de pe youtube reiese că la ora 11.07 dimineața camionul încărcat pe jumătate cu bușteni a coborât din munte . La o scurtă verificare în SUMAL, pentru numărul de înmatriculare al mașinii nu apărea niciun aviz.
Sistemul video instalat de Ocolul Silvic Ghimeș Făget își arată așadar efectele în lupta împotriva tăierilor ilegale și vine să confirme că elementul video este o altă componentă importantă în depistarea hoților de lemn care circulă pe drumurile naționale. Una care, dacă va fi implementată la nivel national așa cum a anunțat ministrul Tanczos Barna în conferința de ieri, va spori eficiența SUMAL 2.0 pe întreg teritoriul României, mai ales în zonele „fierbinți”.
Rămâne de văzut dacă există voință politică pentru implementarea sistemului, iar mai apoi cât de mult vor rezista camerele video nedistruse, fibra optică netăiată si serverele funcționale. Că tot a vorbit ministrul mediului în conferința de ieri despre cei care torpilează Sistemul de Trasabilitate.