Ministerul Mediului se pregătește să anunțe rezultatele SUMAL 2.0 la un an de când a fost lansată oficial aplicația.
Comparativ cu predecesorul (SUMAL 1) rezultatele aplicației cu upgrade sunt notabile, iar diferența este vizibilă în volumul de date care sunt procesate, numărul de utilizatori introduși în sistem, metodele de verificare și de combinare a informațiilor pentru fiecare transport în parte.
Sistemul este însă perfectibil și lipsurile acestuia sunt evidente – nu există alarmă automată pentru aceleași numere de înmatriculare folosite la camioane diferite, alertele lipsesc și în cazul depășirii volumului de 20 mc pentru autoturisme care nu sunt declarate utilizatori SUMAL.
O altă lipsă a sistemului este componenta de supraveghere video. Ministerul anunță însă că va rezolva această lipsă cu bani din PNRR. Sistemul va funcționa asemănător cu cel al rovinietei de la CNAIR și va fi implementat pe întreg teritoriul național.
Cel puțin așa susțin surse din cadrul Ministerului Mediului Apelor și reiese dintr-un document intern.
Datele Ministerului arată că la nivel de apeluri 112, 20% din cazurile posibil ilegale au fost confirmate de echipele de control, iar diferența dintre SUMAL 1 și SUMAL 2 este vizibilă atât în cazul volumului de lemn transportat de la locul recoltării, cât și în cazul celui preluat din depozite.
În contextul dezbaterilor privind o criză de lemn pe piața din România, același Minister vine și cu o statistică a volumului oferit și adjudecat de ROMSILVA, cel mai mare administrator de păduri din țară.
Cifrele arată că volumul adjudecat în 2022 a fost cu 500.000 de metri cubi mai mare decât cel din 2019, deși oferta a fost mai mică în comparație cu cea de acum 4 ani.
Aceleași cifre oferă și oglinda transporturilor realizate pe timpul nopții în anul 2022. Volumele transportate și avizele emise sunt importante în contextul programului de transport la pădure și a interzicerii transporturilor pe timpul nopții, tocmai pentru a limita și mai mult din activitatea hoților de lemn. Dacă programul va fi implementat orice transport pe timpul nopții va fi considerat ilegal.
Programul la pădure a născut nenumărate discuții atât la nivel politic, dar și administrativ. Vocile critice programului au spus că nu e posibilă o astfel de decizie, care va afecta teribil fluxul economic al industriei lemnului și va perturba activitatea agenților comerciali.
Iată că cifrele SUMAL 2.0 arată o altă realitate, decât cea a celor care s-au opus inițiativei. Volumul legal de lemn transportat pe timpul nopții este nesemnificativ, comparativ cu cel realizat pe timpul zilei – doar 2% din volumul transportat de la locul recoltării și 8.5% din cel transportat din depozit s-au efectuat în intervalul 12 am si 7 am, conform datelor MMAP.
Vă reamintesc în decembrie 2020, în contextul luptei împotriva tăierilor ilegale, la nivelul Guvernului României a apărut un draft de ordonanță de urgență în care se discuta despre instalarea de camere video în zonele critice și de interzicerea transporturior pe timpul nopții. Două săptămâni mai târziu draftul a fost modificat de către cineva de la Guvern, iar programul la pădure a fost eliminat.
Întreaga poveste și documentele le găsiți aici.