Un șofer, care s-a aflat la volanul unui un camion cu remorcă, a gonit cu 260 de kilometri pe oră pe drumurile naționale, transportând lemn de foc din grija pentru populație.
Așa ar trebui să fie scris un breaking news dacă punem cap la cap datele din Sistemul de Urmărire Materialului Lemnos (SUMAL) și informațiile culese de pe teren în legătură cu un camion încărcat cu bușteni. Este vorba despre un transport cu lemn recoltat din pădurile statului din județul Bacău.
Speța este destul de simplă, iar datele creionează următorul tablou.
În septembrie 2021 Ocolul Silvic Dărmănești, Ocol de Stat aparținând Romsilva, avizează un parchet de 3300 de metri cubi. Actele spun că este vorba despre aproximativ 7600 de fire inventariate (fag, brad, molid). Așadar începe exploatarea într-o zonă numită Valea Uzului, UP IX- Bașca, UA 21 A.
Pe 14 decembrie 2021 în SUMAL este înscris un transport de aproape 52 de metri cubi (specia molid, categoria lemn de foc).
La ora 16.00 un camion marca Mercedes și remorca (SV25BAZ, SV26BAZ) primesc coduri unice pentru a transporta buștenii de molid, cum altfel decât legal (sic!). Destinația din acte este un depozit din Dărmanești, aflat la aproape 20 de km distanță de locul de recoltare, Valea Uzului.
Doar că peste 17 minute, la ora 16.17, exact aceeași mașină cu remorcă apare pe camerele video de supraveghere ale Ocolului Silvic Ghimeș.
Camerele video ale Ocolului Silvic privat se află la aproximativ 74 km distanță de punctul de încărcare al camionului din Valea Uzului, acolo de unde ar fi încărcăt buștenii de molid.
Sistemul de supraveghere, alături de mai multe bariere speciale, a fost instalat de oamenii care vor să-și protejeze pădurile de hoții de lemn și să-i descurajeze pe cei care vor să forțeze legea. Așa că sistemul video și-a făcut treaba și imaginile au susprins camionul Mercedes în trafic.
Live stream la video de la OS Ghimeș este public și poate fi accesat aici
Incredibil, nu? În doar 17 minute de la emiterea codului unic șoferul a reușit să parcurgă aproape 74 kilometri, să descarce cei 52 de metri cubi de lemn în curtea depozitului din Dărmăneși și să ajungă fără nicio zgârietură în cătunul numit Tărhăuși pentru o nouă încărcătură.
Nu doar că mașina practic s-a teleportat peste munții de pe Valea Trotușului, dar din cauza vitezei fotografiile obligatorii a fi atașate transportului și incluse în SUMAL sunt imposibil de utilizat de o echipă de control. Totul e în ceață, efectul warp-ului presupun. Altfel nu-mi explic.
Kilometrajul de la bord nu este vizibil, la fel și spatele camionului unde nu se vede încărcătura din fotografiile încărcate în sistem. Iar aceleași lucruri se repetă și în cazul remorcii. Fotografia din lateral este identică cu cea de pe camion, doar că este blurată, iar fotografia cu spatele remorcii și buștenii de molid nu este nici clară și nici nu surprinde întreaga încărcătură.
Datele din SUMAL arată că la Tărhăuși, al doilea loc de încărcare, camionul cu remorca au petrecut aproape două ore la încărcat lăturoaiele și au primit cod unic la plecare la ora 18.30, îndreptându-se spre același depozit din Dărmănești. Nici fotografiile încărcate în sistem pentru acest trabsport nu respectă criteriile legale. Kilometrajul la bord este indescifrabil, iar numărul de înmatriculare la fel.
Întrebarea este ce s-a întâmplat cu cei 52 de mc de buștean de molid din Valea Uzului? Au ajuns buștenii în depozitul din Dărmănești, sau cineva a avut nevoie de o sursă legală pentru un lemn deja existent și obținut pe alte căi?
Răspunsurile ar trebui să vină de la o echipă de control, așa cum au venit și-n cazul precedent surprins tot de camerele video ale OS Ghimeș, caz despre care am scris în iulie anul acesta.
Până se deslușește dilema celor 52 de mc din Valea Uzului, povestea acestui transport mă petrece cu gândul la două lucruri:
1 De ce nimeni din autoritatea centrală nu se zbate pentru implementarea sistemului video de supraveghere care poate fi conectat la SUMAL și ar ajuta la o verificare încrucișată în cazul unor controale?
2 De ce mai nimeni nu a luat în serios declarația din 2019 a directorului de la păduri din Ministerul Mediului, Ilie Mihalache, în contextul furtului de lemn și al datelor ascunse din Inventarul Forestier Național:
“Cea mai mare parte a lemnului care dispare din pădurile României nu dispare nelegal, dispare cu documente acum”.