EXCLUSIV DOCUMENT- ROMSILVA are nevoie de o reformă rapidă pentru trecerea la vânzarea de lemn fasonat

Regia Națională a Pădurilor are la dispoziție patru ani pentru a implementa o reformă de trecere  de la exploatarea și vânzarea de lemn pe picior la cea de lemn preponderent fasonat din pădurile pe care le administrează.

Trecerea la lemn fasonat ar putea determina o scădere considerabilă a lemnului furat din pădurile statului.

Conform modificărilor aduse la Codul Silvic, ROMSILVA trebuie să recolteze și să valorifice începând cu anul 2023 cel puțin 50% din masa lemnoasă ca lemn fasonat, urmând ca din 2025 lemnul fasonat să fie majoritar.

Asta înseamnă o creștere în procente de 20% în următorii doi ani. În prezent, la nivel național, Regia pune pe piață 2,8 milioane metri cubi de lemn fasonat, adică 30% din totalul anual.

Conform strategiei primele măsuri ar fi trebuit să fie aplicate de la 1 septembrie anul acesta. Surse din Regia Pădurilor au explicat că decizia de trecere la vânzare preponderentă de lemn fasonat nu a fost foarte agreată de mulți dintre lideri, fiind scoase în evidență mai degrabă dificultățile aplicării strategiei, decât elementele pozitive.

Puteți citi în exclusivitate proiectul de strategie al RNP Romsilva mai jos, unde principala concluzie este – Romsilva trebuie să îşi crească capacitatea tehnică şi administrativă precum şi competitivitatea.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

 

Aceleași surse din Romsilva au explicat că deși a fost privită cu suspiciune și reținere de mulți dintre liderii din sistem, trecerea la lemn fasonat poate transforma Romsilva într-o unitate competitivă. “Va fi dificil la început, va fi nevoie de o reformă a instituției, dar pe termen mediu și lung va aduce beneficii atât modului în care este exploatată pădurea, dar și consolidării ROMSILVA, care este o instituție strategică pentru România”.

Declarațiile surselor din RNP sunt confirmate și de documentul intern. Două dintre dintre punctele evidențiate în primele paragrafe ale strategiei, ca fiind efecte pozitive al vânzării de lemn fasonat, sunt reducerea tăierilor ilegale prin diminuarea vânzărilor de lemn pe picior și creșterea cifrei de afaceri.

Documentul intern identifică și una dintre principalele vulnerabilități în aplicarea strategiei – lipsa reformei în ROMSILVA – “instabilitate instituţională şi imposibilitatea implementării coerente a proiectului strategic”.

Paradoxal, desi presiunea societății civile  îndreptată spre ROMSILVA nu are nicio legătură cu strategia de lemn fasonat, ci mai degrabă cu tăierile ilegale, ONG-urile sunt identificate și ele ca fiind o amenințare la implementarea strategiei de lemn fasonat – “creşterea presiunii mediatice din partea ONG-urilor sau societăţii civile care conduc la vulnerabilizarea imaginii RNP”.

O scurtă analiză a materialelor de presă acide la adresa Romsilva, unde sunt citați oficiali ai ONG-urilor, reiese că în 90% din cazuri Regia Națională a Pădurilor este criticată pentru modul industrial în care exploatează Parcurile Naționale din România, arii naturale protejate care reprezintă aproape 1.3% din suprafața României.

Aceeași document mai scoate în evidență o altă vulnerabilitate a Regiei Pădurilor – desi în poziție de monopol – RNP nu are strategie pentru a sonda piața de desfacere a lemnului de foc și nici nu a găsit resursele necesare pentru a realiza un sondaj în rândul clienților.

Pentru o mai bună cunoaştere a pieţei lemnului pentru foc, au fost realizate chestionare cu întrebări relevante la care respondenţii au fost direcţiile silvice. Din păcate nu au existat resurse suficiente pentru realizarea unui studiu de piaţă cu o entitate specializată, cu respondenţi din rândul potenţialilor clienţi. În privinţa pieţei lemnului de foc nu există informaţii certe cu privire la necesarul naţional de lemn de foc destinat încălzirii locuinţelor, a sediilor administrative, etc. (locuinţe familiale, şcoli, spitale, sedii administrative instituţii, etc.). Unele estimări apreciază că necesarul de lemn de foc ar fi la 6.500.000 mc mc, dar aceste cifre trebuie privite cu reserve”, se arată în proiect de strategie al celor de la ROMSILVA.

De amintit aici că lunile trecute Consilliul de Administrație al aceleași ROMSILVA era pregătit să cheltuiască o jumătate de milion de euro pentru a participa cu un stand de prezentare la Expoziția de Vânătoare de la Budapesta. Asta în condițiile în care RNP mai deține doar 12% din fondurile de vânătoare la nivel național, restul fiind în proprietatea privată.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?