Reportajul publicat duminica trecuta in emisiunea IN PREMIERA de pe Antena 3 se pare ca a deranjat anumiti oficiali din CFR si din Ministerul Transporturilor. Motivul se pare ca ramane de fiecare data acelasi, cei intervievati sunt deranjati de faptul ca nu au dat bine la tv.
In majoritatea cazurilor de anchete sau reportaje privind institutiile publice si managementul acestora este aproape imposibil ca cineva sa dea bine pe post. Si asta pentru ca, din pacate, multi dintre cei care ocupa functii de conducere au un singur raspuns la intrebarea privind investitiile in ultimii 20 de ani. Si acela este – „Ei nu puteti spune ca nu s-a facut chiar nimic. Ceva, ceva tot s-a facut”. S-a facut cu siguranta, s-au cheltuit miliarde de lei iar rezultatele sunt de zeci de mii de euro.
Daca aceasta “placa” a functionat vreme de ani buni pentru multi dintre romani, se pare insa ca raspunsul in cauza nu mai multumeste pe nimeni. Si ceea ce este foarte grav este ca nici macar cei care il rostesc nu mai cred in el.
Proiectul de linie de mare viteza este exemplul clasic de “reactie si profesionalism al unor institutii” din tara noastra. Bineinteles ca acest proiect nu ar fi trebuit sa se faca maine sau saptamana viitoare, bineinteles ca pentru cele aproape 8 miliarde de euro (suma estimata a fi chelutita pentru construirea acestei linii) ar fi trebuit sa ne zbatem sa gasim investitori, sa gandim strategii, sa scolim oameni. Toate se fac cu efort, viziune si dorinta de continuitate si progres. Noi insa avem ghinionul sa numaram pe degete oameni care sunt interesati sa construiasca in interesul public si nu personal si oameni care sa aibe o viziune si sa gandeasca proiecte pentru viitor, nu pentru ziua de ieri. Noi insa am uitat, sau nu am vrut sa mai raspundem la scrisori. Strasnica politica de dezvoltare si parteneriat cu statele europene.
Caile Ferate Romane insa, din motive pe care nu vreau sa le enumar aici, au fost in ultimii 20 de ani supuse unor politici destructive. Nicio guvernare nu a gandit un proces de modernizare si adaptare la piata europeana in asa fel incat acest sector, atat de dezvoltat in Romania, sa fie unul profitabil. Nu a existat niciun proiect care sa fie continuat, nicio viziune. Si daca a existat, cu siguranta acea viziune a fost calcata in picioare de cel care a urmat la tronul de ministru. Din motive politice, interese economice sau de partid, sau pur si simplu din antipatie, succesorul a calcat in picioare ideile predecesorului. Si asta pentru ca nu stim sa profitam de mostenirea istorica.
Acest proiect de linie de mare viteza putea fi pasul care transforma CFR intr-o companie profitabila, dar care, mai ales, ar fi redat increderea romanului in tren. Investitia enorma, gandita de profesionisti ar fi determinat nu doar dezvoltarea comerciala a zonelor traversate de linie, nu doar atragerea de investitori, dar ar fi pregatit o generatie de cfr-isti si Slava Domnului Romania a avut profesionisti in CFR. Nu degeaba pana in anii 90 tara noastra se numara printre primele 5 state in Europa la calitatea transportului feroviar. Avem peste 20.000 de km de cale ferata pentru care alti vecini ar fi gata sa verse bani grei din vistieria statului. La noi acesti 20.000 de km sunt lasati sa rugineasca.
Analizele si statisticile sunt graitoare. Din 1995 si pana in 2008 CFR a pierdut aproape 9 milioane de calatori pe an, adica a pierdut jumatate din profit. Acelasi lucru s-a intamplat si cu transportul de marfa. Pana si strainii au ajuns la concluzia ca daca nu se intervine rapid, CFR-ul nostru nu va tine pasul cu ritmul de dezvoltare pe care si l-au impus statele vecine. Si in felul acesta Romania risca sa fie ocolita atat de investitorii straini (pe care deja ii izgonim) cat si de proiectele comune ale statelor vecine.
La fel ca si conductorul din materialul difuzat duminica in emisiunea IN PREMIERA cu Carmen Avram, vin sa pun si eu aceeasi intrebare. De ce politicienii nostrii nu vor sa beneficieze si in Romania de luxul de care se bucura atunci cand merg in strainatate?
Sunt convins insa ca daca Romania ar fi avut oameni de afaceri in cai ferate asa cum are asfaltatori cu siguranta acest proiect ar fi fost de interes. Diferenta o face insa un singur aspect. Calea ferata, sina in esenta, nu are strat de binder si strat de uzura. Are doar fier, traverse, piatra si semnalizare. Cam greu sa traiesti ca “omul cinstit” dupa un contract in care caietul de sarcini degeaba e aranjat.
Pur si simplu aici nu se dau bani pentru plombari, intretineri iarna vara, modernizari. Aici e doar fier si profesionisti/cfr-isti. Si atunci nici nu trebuie sa fie de mirare de ce in ultimii 20 de ani transportul de calatori si de marfa s-a mutat de pe calea ferata pe drumuri. Si, in acelasi mod, au migrat si banii. Milioane si sute de milioane de euro.
Oare nu s-a intrebat nimeni cum e posibil ca in tara asta multe din drumuri sa arate ca dupa razboi sau sa fie sunt pline de gropi, dar totusi asfalatorii care castiga contractele respective sa fie milionari in Euro?
e necesar s-o lamuresc pe Carmen Avram cu cateva detalii tehnice: 1. de la sfarsitul celui de al doilea razbel mondial, comunistii si ceilalti, nu au reusit sa construiasca in romania, vreo magistrala c.f.r. (adica o linie principala, care leaga bucurestiul cu zonele si orasele mari ale tarii)..toate traseele importante de cale ferata au fost desenate, ca sa ma exprim asa, de pe vremea lui CAROL I si FERDINAND..s-au mai dublat linii, sau electrificat, sau mai construit bucatele de linii, dar magistrale yok!!!ba chiar cu ajutorul rusilor, am pirdut multi km de c.f. in basarabia si nordul bucovinei…in Transilvania, am primit moca, km de c.f. de la habsburgi!!!!!2. firul de cale ferata (are doua fire calea ferata!!), e facut din oteluri aliate, nu din fier! fierul e moale, nu e elastic si nu rezista la eforturi atat de mari si nici nu se foloseste fier in constructii! piatra de care vorbeste, se numeste prism de balastare, pe care se pozitioneaza sinele c.f., si traversele, cu toate elementele de prindere..3. politicienii, ca si multi jurnalisti, nu merg cu trenurile prin romania, ci cu avioanele, elicopterele, masinile cu girofar..4. calea ferata a ramas in urma, datorita deficientelor mari de organizare a transportului de marfa si persoane (incearca dumneata, sa-ti transporti niste marfa, de la bucuresti, laaaaa…satu-mare..sa vezi cat te costa si cat dureaza!!!).. 5. romanii si-au cumparat masini, ca destul traisera fara, pe vremea lui ceausescu…..cumparandu-si masini, au inceput sa aiba nevoie de drumuri si nu de c.f.r. succes la calatorii cu trinul !!!!!