Tupeu de drumar – invitaţie la negocierea şpăgii în biroul şefului

Drumul a devenit pentru mulţi angajaţi ai CNADNR/DRDP un mediu nu tocmai perfect pentru a face afaceri. Vremurile în care angajaţii băteau palma cu transportatorul pe marginea şoselei, lângă cântar au trecut demult. Şi cum nu mai e ce-a fost, oamenii muncii au găsit rapid soluţia. Unde să faci afaceri mai bune decât la tine acasă. Şi aşa au făcut. Cel puţin asta s-a întâmplat într-o Secţie de Drumuri dintr-o Regională din ţară unde şeful în persoană a invitat la dezbateri administratorul unei firme de transport, ale cărui maşini au fost prinse cu nereguli pe drumurile naţionale.

Din procesul verbal de contravenţie emis de angajaţii de la drumuri se înţelege că un transportator a depăşit tonajul maxim admis pentru sectorul de drum utilizat. În consecinţă i s-a dat o amendă pentru încălcarea prevederilor OG 43/. Totul simplu şi aparent corect până acum. Situaţia se complică în momentul în care transportatorul primeşte pe adresa firmei o hârtie oficială, din partea conducerii DRDP, prin care se cerea delegarea unui reprezentant care să se deplaseze la sediul Regionalei de Drumuri pentru a face  menţiuni referitoare la amenda primită.

Interesant este că adresa trimisă firmei de transport face referire la cu totul alte încălcări ale legii – dacă firma a fost amendată pentru nerespectarea prevederilor OG 43, invitaţia aduce în discuţie încălcări ale HG 1373.

Un şef de echipaj EMCATR dintr-o regională din ţară a explicat că adresa este o invitaţie la şpagă. „De fapt ce s-a întâmplat acolo. Din PVCC (n.r. Proces Verbal de Constatare a Contravenţiei) şi din adresa trimisă reiese atât că a fost o depăşire de tonaj, adică OG 43, cât şi o încălcare a HG 1373, transportatorul nu avea bon de cântar pentru marfă şi nici prelata trasă. Drumarul ce a făcut? A trecut amenda doar pentru depăşirea de tonaj, adică pentru OG 43 şi pentru că a fost băiat bun nu i-a dat amendă pentru lipsa bon şi prelată. Însă, aşa cum se practică, i-a transmis şoferului, ca la rândul lui să-i spună patronului că drumari au fost băieţi buni şi trebuie răsplătiţi”, a explicat angajatul din DRDP.

Invitaţia la discuţii semnată de cei de la Regionala în cauză nu este motivată de niciun articol din legislaţia actuală. Atât în OG 43, cât şi în HG1373 se arată clar că orice încălcare a prevederilor se sancţionează cu amenzi şi că nu există posibilitatea unor menţiuni care succed semnarea unui proces verbal întocmit în teren. Singurele menţiuni sau comentarii se fac la faţa locului de către şoferul autoturismului sau, în alt caz, într-o contestaţie în instanţă, în cazul în care transportatorul s-a simţit în vreun fel nedreptăţit.

De altfel niciun sistem de sancţionare în legislaţia din România nu promovează astfel de măsuri.  „Această invitaţie este o modalitate elegantă de a-i transmite transportatorului că trebuie să sară la cap, cum se spune pe româneşte, pentru că a fost iertat de jumătate de amendă. Majoritatea transportatorilor acceptă aceste invitaţii şi ajung astfel să facă parte din marea familiei a celor care cotizează. În decursul acestor întâlniri cu drumarii ei află avantajele unei strânse colaborări cu băieţii de la drumuri”, a spus angajatul.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?