Tehnologii învechite, salarii mici pentru angajaţi, şpăgi grase, firme protejate, presiunea oamenilor de afaceri, liste de firme protejate. Iată reţeta perfectă care oferă dimensiunea gropilor din asfalt şi motivele pentru care numărul amenzilor pentru depăşirile de tonaj a scăzut şi implicit a sărăcit şi bugetul Companiei la acest capitol.
Public în exclusivitate o cântărire de pe un drum naţional unde se vede clar cum se poate „aranja cântarul” în aşa fel încât să nu apară înregistrată depăşirea de tonaj a unui transportator. Totul se poate rezolva cu un telefon, înţelegere de la inspectorul de drum şi câteva trucuri pentru a păcăli sistemul. Aşa se face că o maşină încărcată până la refuz cu balast a fost „scoasă” din cântar cu doar 37,2 tone masă totală.
Mecanismul este simplu. Cei în domeniu ştiu că o astfel de cântărire se petrecere în aproape un sfert de oră şi că trebuie respectate o serie de cerinţe – roata să fie aşezată exact pe mijlocul cântarului între preşuri, terenul să fie perfect, iar toate roţile să fie la sol. În imaginile de mai sus se vede cum axa trei a fost ridicată cu ajutorul pernelor de aer, acest lucru a fost observat de angajatul de la drumuri care a permis ca verificarea să continuie chiar şi în aceste condiţii. În felul acesta, în documentele oficiale din ziua respectivă, deşi maşina era plină ochi cu balast, a reieşit doar o greutate de 5 tone pe axa trei şi un total de 37,2 tone. Exact cât îi trebuia transportatorului ca să nu primească amendă, în condiţiile în care maximl admis pe drumul respectiv este de 42 de tone, cu marja de eroare inclusă.
„Aceste lucruri se petrec în toate regionalele din România şi vom continua să le vedem atâta timp cât nu o să avem un sistem în care omul să intervină cât mai puţin, iar tehnologia să facă restul. ESte imposibil să ai zeci de echipe în teren într-o lună de zile, în toată ţara, şi la sfârşitul lunii să afli că nu ai nicio amendă dată la unele regionale. Acolo e clar şi se ştie că se fură, sunt liste de firme protejate, sau pur şi simplu se iau bani cu sacul”, au spus in Compania Naţională de Autostrăzi, care activează în acest domeniu.
Nici nu e de mirare că rapoartele lunare ale oficialilor arată zero activitate pentru unele judeţe. O adresă oficială ARR scoate în evidenţă „fruntaşii” la cântăriri. Aşadar în luna aprilie 2010 angajaţii de la drumuri din judeţele Alba, Bistriţa Năsăud, Harghita, Hunedoara, Iaşi, Mureş, Prahova, Sălaj, Suceava şi din Timiş nu au cântărit nico maşină pe drumurile naţionale. „În 10 judeţe (Botoşani, Braşov, Covasna, Dolj, Giurgiu, Satu Mare, Sibiu, Teleorman, Vaslui) au fost realizate cel mult 5 cântăriri, iar în alte 5 judeţe au fost cântărite maxim 10 vehicule”, se arată în adresa de la Companie.
„Rezultatele slabe din luna aprilie au aprins spiritele în Companie, dar aceste rezultate nu erau ceva neaşteptat, ţinând cont câţi oameni şi-au făcut case din transporturile de pe drumurile naţionale, din autorizaţii pe vremea când erau la liber, ca să spun aşa, şi din multe alte combinaţii”, au susţinut surse avizate.