Din dorinţa de aduna cât mulţi bani la buget conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi a luat o decizie mai mult decât controversată – a impus o normă de amenzi pentru angajaţii EMCATR care ies în teren la cântăriri. Este prima măsură de acest gen pe care şi-o asumă într-un mod public o instituţie de stat – obligarea angajaţilor să încheie un anumit număr de amenzi într-o perioadă de timp limitată – după ce nenumărate suspiciuni au existat şi în privinţa unei norme de amenzi pentru angajaţii Poliţiei Rutiere (o astfel de hotărâre a MAI nu există în mod oficial).
Decizia, semnată de directorul economic al CNADNR, Ionuţ Maşala, vine în urma unor rapoarte de activitate care au arătat faptul că drumarii nu prea acordă amenzi pentru depăşirile de tonaj. Lipsa amenzilor şi activitatea redusă a angajaţilor este însă explicată de mafia din cadrul acestor echipaje de cântărire şi a relaţiilor care există între aceştia, superiorii lor şi transportatori.
Listele de firme protejate şi cotizaţiile au devenit un obicei greu de combătut şi astfel s-a ajuns ca numărul celor care cotizează să fie mai mare decât al celor care vor să câştige un ban cinstit. În aceste condiţii şi mai ales în perioadă de criză economică (când transportatorii depăşesc tonajele maxime admise şi încearcă să obţină cât mai mulţi bani, cu transporturi cât mai puţine dar cu cantităţi cât mai mari) nici nu e de mirare că numărul amenzilor a scăzut dar au crescut cotizaţiile şi presiunile asupra angajaţilor din teren.
Mai mulţi drumari au explicat că decizia este inutilă şi nu poate fi pusă în practică în condiţiile în care chiar superiorii lor direcţi îi obligă să nu dea amenzi. „Imaginati-vă că eu nu pot da amenzi la firma lui cutare şi cutare şmecher. Dacă eu azi sunt aşezat cu cântarul lângă o balastieră de unde prietenul şefului sau cel care cotizează la superiori trece pe acolo eu nu pot să îi dau amendă. Şi ce fac în situaţia asta? Pe de o parte şeful mă ameninţă că mă dă afară dacă greşesc, pe de altă parte şeful şefului îmi spune să tai în carne vie, eu nu pun botul la şpagă, pe româneşte zis. Spuneţi-mi mie ce să fac? Tot noi săracii o să avem de suferit”, a explicat un drumar.
Aveţi mai jos două declaraţii scurte ale angajaţilor din EMCATR din ţară care explică de ce decizia CNADNR este doar o perdea de fum şi că situaţia amenzilor nu se va rezolva decât în momentul în care vor fi rupte orice legături cu şmecherii care cotizează, iar superiorii din CNADNR şi DRDP nu vor mai avea firme de transport.
Decizia CNADNR vine însă la câteva luni după ce Direcţia Regională de Drumuri Bucureşti a impus angajaţilor de la drumuri o altă normă – să încheie cel puţin două procese verbale de contravenţie unul la OG 43 şi al doilea la OG 15. Mai mult decât atât, erau obligatorii cel puţin 4 cântăriri pe zi.
„O astfel de măsură ar fi trebuit impusă în momentul în care lucrezi cu oameni corecţi, dar când mai bine de jumătate din colegi mei iau şpagă cu cine să te înţelegi? Şi mai mult decât atât, tot eu care vreau să fiu corect o să fiu dat afară că nu pot da amenzi din cauza listelor impuse şi a celor protejaţi, şi atunci, colegul care ia banii de la şoferii de camioane îi împarte cu superiorii şi scapă”, a susţinut un drumar din DRDP Bucureşti.
Un alt angajat din această regională a explicat că impunerea normei de cântărire a cel puţin patru autovehicule pe zi a determinat creerea unei situaţii fără precedent. „Imaginaţi-vă că am ajuns în unele zile, când pe traseul nostru treceau numai firme din cele protejate, să ne rugăm de ei să fie cântăriţi pentru a ne face norma. Vă daţi seama că ei ştiau cine va fi urcat pe cântar şi erau încărcaţi cu tonajul maxim admis ca să nu fie probleme. Iar când noi le spuneam şefilor ce tragem pe teren ne râdeau în nas şi spuneau – Lasă că trec o grămadă de faieri pe stradă ca să vă faceţi amenzile, dar de liste nu vă atingeţi”, a povestit drumarul.
Combinaţiile care se fac în birouri se văd şi în teren. Un exemplu sunt aceste imagini de pe DN1A (imagini pe care le-am mai publicat) şi în care se vede clar cum echipajele de cântărire nu opresc maşini de mare tonaj pline cu balast pentru simplul motiv că fac parte din lista băieţilor care cotizează.
Saptamana trecuta la intrarea in Galati, am avut un camion oprit de cei de la drumuri si pus pe cantar ……. . Soferul nu a vazut display-ul (instalatia nu era dotata cu asa ceva) care trebuia sa insoteasca instalatia de cantarire, iar dupa cantarire i s-a spus: iti va veni amenda la firma !
I-am spus sa nu plece fara sa mentioneze in P V erorile de procedura la cantarire. Nici macar n-au vrut sa-i arate P.V. sau eventual nota de cantar din care sa reiasa sanctiunea data. Intre timp, cei de la drumuri au chemat politia rutiera care nu insotea echipajul, acestia in mod abuziv i-au suspendat permisul, pe motivul ca soferul nu respecta semnalele agentului de circulatie, acelea de a parasi locul respectiv ……… . Ulterior am fost si la Iasi sa le prezint superiorilor cele inregistrate si filmate si ……. asteptam un raspuns.
Ieri a sosit amenda la firma,30.000 lei insotita de nota de cantar, 5.500 kg prima axa,12.000 motrica, 2.800 semirem axa 1, 2.800 semir axa 2 si 2.700 semir axa 3, total ansamblu 25.800 kg.
In nota de cantar sunt trecute gresit dimensiunile ansanblului (frigorific), suprafata de cantarire este cu gropi si are o parte mai innalta de asfalt.