Ultimele evenimente legate acuzaţiile de luare de mită din Arad nu reprezintă un eveniment singular în lumea transportatorilor. Acum o lună de zile angajaţi din ARR şi EMCATR din cadrul direcţiei Constanţa au fost reţinuţi pentru aceleaşi fapte.
Cert este că ultimele reţineri de la Arad au declanşat un val de reacţii atât din partea transportatorilor cât şi din partea unor angajaţi din cadrul Regionalelor de drumuri care nu acceptă şpagă în drum şi vor să-şi facă treaba. Nu mai pot rezista însă din cauza presiunilor care vin de la superiori care îi obligă să adune bani de cotizaţii. Cei care nu acceptă vor fi mutaţi sau şi mai rău sunt ameninţaţi că li se desface contractul de muncă.
Cert este că suspiciunile legate de unele fapte de corupţie din rândul angajaţilor din poliţie sunt confirmate atât de transportatori cât şi de drumari. Un angajat din echipajele de cântărire a acceptat să ofere câteva informaţii legate de colaborarea cu Poliţia Rutieră, dar şi cu unii colegi care, să spunem că nu se rezumă la doar a îndeplini fişa postului.
Acesta a susţinut că mulţi poliţişti au firme de transport, la fel ca şi drumarii, şi că fiecare îşi protejează firmele şi acoliţii. Angajatul a mai explicat că în momentul în care cineva dă o amendă unui protejat poliţiştii fac scandal. Mai mult decât atât, când se anunţă o suită de transporturi protejate pe drumul unde este instalat cântarul unii poliţişti inventează probleme pentru a lipsi de la misiune. Pe de altă parte însă drumarul povesteşte cum o colegă pe lângă şpăgile pe care le făcea în drum, încheia câteva procese verbale ca să-şi justifice activitatea şi salariul încasat lună de lună.
Iar când era vorba de controale serioase pe traseu, maşinile de balast ocoleau zeci de kilometri pentru a ajunge în puncte de control acolo unde lucrau drumarii care încasau cotizaţiile, iar transportatorii erau siguri că nu sunt amendaţi pentru supratonaj.
Şpăgile, presiunea şi combinaţiile care se fac în drum nu mai sunt acceptate nici de transportatori, mai ales de cei care nu sunt pe lista celor protejaţi şi sunt sancţionaţi pentru tot felul de nimicuri doar pentru ca angajaţii de la drumuri, ARR şi Poliţie Rutieră să-şi facă norma. În urma evenimentelor din ultimele luni am primit mai multe email-uri în care unii transportatori denunţau persoane din cadrul regionalelor de drumuri care ar lua şpagă pentru a închide ochii la depăşirile de tonaj ale unor firme care cotizează. Iată un astfel de email care vizează activitatea a doi controlori de la Secţia de Drumuri Ploieşti, din cadrul DRDP Bucureşti.