Scandalul legat de şpaga de la Vama Nădlac dată de trupa de rock AC DC nu s-a lăsat fără urmări. Angajaţii din tura de noapte când au trecut cele 29 de camioane ale trupei au fost concediaţi în urma anchetei . „Am primit un raport legat de incidentul cu AC/ DC. Toţi cei din tură au fost daţi afară şi lucrurile o să se răspândească şi asupra altora care lucrează acolo”, a declarat astăzi ministrul Radu Berceanu într-o conferinţă de presă.
Surse din Minister susţin că decizia a fost luată în urma vizitei pe care ministrul a făcut-o la DRDP Timişoara şi că motivele invocate pentru concediere sunt neîndeplinirea sarcinilor de serviciu, în nici un caz abuzurile angajaţilor care au pretins 2,500 de euro, bir ca să permită tranzitul autocamioanelor. Se pare că angajaţii au fost aduşi la Bucureşti pentru definitivarea anchetei.
Scandalul de la Nădlac a izbucnit acum două săptămâni. Surse din CNADNR susţin că în seara în care transportul greilor de la AC/DC a ajuns în Vamă la controlul de rutină, angajaţii de la drumuri au cerut la verificare, în mod abuziv, pentru fiecare maşină, nu doar rovigneta din ziua în curs, ci şi rovignetele din perioada şederii. Organizatorii au susţinut că nu au aceste documente, ele nemaifiind valabile. Minge la fileu pentru drumari care au cerut să li se dea şpagă pentru a le permite accesul spre Ungaria. Convoiul AC/DC se îndrepta spre Udine, Italia, unde aveau programat un alt concert.
“Trupa avea aproximativ 29 de camioane şi drumarii au cerut iniţial câte 500 de euro pentru fiecare maşină, adică 14.500 de euro pentru tot transportul”, spun sursele. Pentru că suma cerută a fost foarte mare, a urmat o rundă de negocieri, dacă vă vine să credeţi direct în Vamă. După câteva minute drumarii au convenit să se mulţumească cu o sumă între 1500 şi 2500 de euro pentru întreg transportul.
Eminenţa cenuşie scăpată de concediere
Surse din CNADNR susţin că cei care au fost concediaţi au făcut parte din echipa care a încasat banii, dar că eminenţa cenuşie a operaţiunii a fost scăpată. Aceleaşi surse suţin că în seara cu pricina cel care a negociat efectiv a fost un angajat care lucra în zona de intrare în România şi în niciun caz pe cea de ieşire. „Pe sensul de ieşire acolo unde aşteptau camioanele trupei niciun angajat nu ştia o limbă străină. Aşa că a venit de pe sensul de intrare un angajat care a negociat direct. Pe ăsta l-au făcut scăpat că are spate”, au mai spus sursele.
Lupta pentru ciolan
În aceeaşi conferinţă de presă ministrul Radu Berceanu anunţa că este posibil ca şi directorul DRDP Timişoara, Ioan Maliţa să fie concediat. Surse din CNADNR şi DRDP susţin că lupta pentru scaunul de director de la Timişoara a început de mai mult timp, în condiţiile în care directorul Ioan Maliţa a atins vărsta de pensionare. Se pare că directorul va încerca să-l arunce în ring pe finul său, pentru a fi sigur că acte oficiale şi documente să nu ajungă în mâinile cui nu trebuie. „Există două tabere mari acum Ioan Maliţa cu finu-său şi cu gaşca şi pe de altă parte directorul tehnic Simion Horaţiu şi echipa sa, ambele se luptă pentru scaunul de director”, au explicat sursele care au mai adăugat că direcţia este îmbâcsită de rude şi rubedenii.
Şefa Ildiko intră şi ea în comisie
După comisia de ieri în care s-a luat decizia concedierii celor patru angajaţi de la Vamă, se pare că azi va fi sancţionată şi şefa de Secţie, Olasz Ildiko, care va fi înlocuită „cu un personaj supriză” au mai spus sursele.
Afacerile din Vama Nădlac au fost dintotdeauna prospere. Şpăgile care se fac în vamă sunt colosale spun sursele altfel nu se explică de ce mai toţi trag să devină controlori în vamă. „Au fost oameni care au plecat din departmente de coordonare de la Bucureşti pe salarii de 3,500 de lei şi au venit aici pe salariu de 700-800 de lei. Şi cu copii după ei şi să stea în chirie. Dumneavoastră cum vă explicaţi? Eu unul îmi explic foarte bine”, au spus angajaţi din companie.
Este imposibil de calculat câţi bani pierde statul şi cât câştigă din şpăgi angajaţii din Vamă. Un exemplu concludent ar fi că în urma sancţionării celor patru directorul Maliţa a decis să aducă în post angajaţi din Vama Jimbolia şi Moraviţa. „Cred că i-au adus ca să verifice cum merge treaba. După ce i-au adus pe băieţii ăia într-o singură zi incasările au crescut de aproape zece ori faţă de încasările care se făceau pe tura celor patru. Dacă ăia făceau 600 de euro, ceilalţi au făcut 6,000 de euro”, au explicat sursele.
Zilele următoare amanunte despre un alt posibil scandal legat tot de trupa de la AC/DC care ar fi avut probleme cu angajaţi de la drumuri nu doar la ieşirea din ţară, dar şi la intrare. S-a întâmplat într-un anumit punct de trecere a frontierei, iar oficialii dau bir cu fugiţii când vine vorba de verificat acte oficiale şi înregistrările cu intrările maşinilor în ţară.