1.1 miliarde de euro. Atât vrea să cheltuiască Compania de Autostrăzi pentru reparaţia şi întreţinerea drumurilor naţionale până în 2011. Noul tip de contracte multianuale de întreţinere vară iarnă, gândit şi implementat de Ministerul Transporturilor încă din 2008, scoate la iveală nenumărate semne de întrebare legate de modul în care se cheltuieşte banul public şi cum s-a ajuns la semnarea acestui tip de contract.
Majoritatea licitaţiilor au fost câştigate de firme apropiate partidelor politice şi care scot la iveală nume sonore precum Ovidiu Tender, Dorin Umbrărescu, Theodor Berna sau Dan Beşciu.
Surse din Ministerul Transporturilor au explicat că noul tip de contracte nu a fost gândit neapărat pentru eficientizarea procesului de întreţinere al drumurilor, ci pentru a asigura de muncă anumitor firme.
O anchetă marca Adevăr sau Provocare. Urmăriţi şi dezbatarea din platoul Realitatea TV.
A fost odată un unimog, acum nu mai e
În timp ce România abia a implementat acest tip de contracte alte state europene au renunţat deja la el, pentru simplul motiv că reparaţiile în regie proprie sunt mult mai ieftine. Un exemplu este Marea Britanie. Directorii Companiei de Autostrăzi sunt de părere că în străinătate se poate, dar nu şi la noi. Care e motivul? Autorităţile susţin că nu există bani iar Compania nu mai poate lucra în Regie proprie.
Dar de ce nu mai poate Compania de Autostrăzi să facă aceste lucrări în regie proprie? Răspunsul este simplu. Pentru că Ministerul Transporturilor a desfiinţat acest serviciu în urmă cu 8 ani.
În anul 2001, în timpul guvernării Năstase, printr-o decizie a ministrului transporturilor de atunci, Miron Mitrea, serviciul de mecanizare, cel care se ocupa de întreţinere, a fost externalizat. Cu alte cuvinte a fost desfiinţat. În urma unor hotărări de guvern au rezultat 7 societăţi comerciale, din care doar două au mai rămas în funcţiune.
Rămasă descoperită, Compania s-a văzut obligată să apeleze la serviciile altor firme de profil ale căror tarife pentru lucrări erau mult mai mari decât cele făcute în regie proprie. Acum directorii Companiei deplâng decizia luată în 2001, cea care a pus prima cărămidă la temelia contractelor multianuale.
Serviciu desfiinţat cu dedicaţie
Surse din Ministerul Transporturilor au explicat că desfiinţarea acestui serviciu a fost gândită tocmai pentru a facilita accesul la banul public firmelor cu interese şi cu o flotă de utilaje pregătită pentru serviciile de întreţinere şi reparaţii.
Astfel în 2008, la 7 ani de la desfiinţarea serviciului de mecanizare, Ministerul Transporturilor şi Compania Naţională de Autostrăzi au organizat licitaţii pentru contractele multianuale vară – iarnă 2008-2011 la nivelul celor 7 Direcţii subordonate. Valoarea contractelor câştigate este imensă, peste 1 miliard de euro. Surse din Companie au susţinut că deşi nu au existat banii necesari, contractele s-au semnat.
Cine a câştigat licitaţiile
Lista câştigătorilor licitaţiilor arată că favoriţi au fost vechii clienţi ai contractelor pe bani publici, apropiaţi ai unor partide politice. Lista îi conţine pe Ovidiu Tender cu firma Sird Timişoara, Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu cu Euroconstruct Trading 98, Theodor Berna cu Tehnologica Radion, Florian Walter Romprest, Florea Diaconu cu Delta ACM.
Unul din marii beneficiari ai acestor contracte este însă Dorin Umbrărescu care patronează consorţiul UMB Spedition. Acesta a câştigat licitaţii la contracte în valoare de peste 1,6 miliarde de lei, adică peste 400 de milioane de euro. Omul de afaceri a refuzat să facă o declaraţie oficială dar a precizat că la licitaţie a avut preţul cel mai mic.
După ce au semnat contractele autorităţile şi-au dat seama că au ajuns la fundul sacului, sau cel puţin asta susţin directorii Companiei care se plâng că nu au bani să onoreze lucrările.
Realitatea este însă cu totul alta. Mecanismul plăţilor funcţionează, chiar dacă nu foarte rapid. Din cauza întârzierilor cu plăţile, firmele contractează credite pentru a face lucrările după care aşteaptă achitarea facturilor de către cei de la autostrăzi. Dar plăţile se fac oricum, au explicat surse din minister.
România în coada listei
Obrazul subţire cu cheltuială se ţine spune o vorbă din popor. Nimic mai adevărat şi în cazul acesto contracte multianuale. Deşi în România un petec de asfalt costă CNADNR de câteva ori mai mult decât în străinătate, drumurile noastre sunt departe de calitatea celor din Austria sau germania.
Un studiu recent a arătat că România va avea drumuri europene abia peste 130 de ani şi numai în condiţiile în care se vor face reparaţii capitale cât mai rapid. Până atunci din cauza infrastructurii care este praf România continuă să se afle pe ultimele poziţii din clasamentele europene privind securitatea traficului şi calitatea drumurilor.
Urmăriţi şi ancheta Afacerile de familie din DRDP Constanţa
nu stiu cine a castigat licitatiile atunci dar acum in judetul timis castiga numai firma sc confort sa a carui patron este membru PDL si din cate se aude in spatele acestei firme este dl Cocos sotul d-nei Udrea si de aceea numai aceasta firma castiga licitatiile, chiar daca iasa pe locul 4 in urma licitaiei.